Sider

30.1.11

Brogbladet Akeleje - Aquilegia vulgaris vervaeneana Variegata.




Lidt om en Akeleje med brogede blade.


Denne Akeleje er bare så smuk med de lysende blade, og den giver en fin oplevelse af friskhed i mellem alt det grønne i det tidlige forår.

I efteråret har jeg sået en hel kasse med frø fra denne dejlige Akeleje. Frøene spirede fint, og hen imod det nye år havde jeg massevis af små Akelejer med gulbrogede blade.
Da vinteren satte ind blev kassen med de små planter sat under fiberdug og stillet i læ. Ind i mellem bliver de tjekket efter, og glæden er stor når jeg konstaterer, at de fleste holder stand i vinterkulden. 


Sorten er ikke frøægte, dvs. nogle af småplanterne får almindelige grønne blade. De er ret nemme at få øje på, så dem luger jeg fra, og beholder kun de gulbrogede små planter.


Som sagt skal frøene af denne Akeleje sort have kulde for at spirer, men jeg har faktisk sået helt friske frø som begyndte at spirer uden kulde.
For at være på den sikre side giver jeg dem alligevel kulde, enten ved at så dem i det fri om efteråret, eller jeg sår i små potter og stiller i grøntsags skuffen i et par uger.

6 kommentarer:

  1. Tak for linket til min blog.

    Hvor er det en lækker lille sag den akeleje du viser. Bladene gør det hele Wauw siger jeg bare. Skulle du få en eneste i overskud er jeg gerne aftager af den;-)

    Ha' nu en dejlig dag

    Kh - K

    SvarSlet
  2. Den er mega flot i bedet - madam B :O)
    Jeg har sendt dig en privatbesked.

    SvarSlet
  3. Kære Susanne.
    Jeg har ikke modtaget nogen beskeder :(

    SvarSlet
  4. Hei Jeg fant din blog via Frøken Solhat. Jeg har kikket rundt på plantene dine og ser at du har mange som jeg også liker godt. Geraniumer kan lett bli en dille, men hva gjør vel det. Den lys, lys blå fargen til Summer Skies er nydelig sammen med lys rosa Roser. Min står sammen med Austinrosen Heritage, et fortreffelig par:-)Ser også at du liker variegerte blader. Alunrot har mange flotte varianter. Anbefaler deg å se på de forskjellige Brunnera, blant annet Jack Frost.
    Takk for titten.

    SvarSlet
  5. Hej Parkvejens Haveglæde (oversat til dansk ;O)

    Mange tak for din kommentar.

    Jeg har rigtig mange planter, både Alunrod og Brunnera. Men endnu ikke fået fortalt om dem. Brunnera 'Silver Vings' er også et hit hos mig :O)

    Jeg gik lidt amok sidste år til alle plantemarkeder, og har i øjeblikket slet ikke styr på hvad jeg har...og hvad jeg har mistet i denne vinter!

    Det bliver et travlt forår!!!!!!

    SvarSlet