Sider

26.11.15

Ægte Kartebolle. Dipsacus sativus



Den er en rigtig god plante for økosystemet i haven. Ægte Kartebolle er en tidsel, så den kan være lidt af en udfordring for os mennesker, fordi den har torne og stikker! Sommerfugle, svirre fluer og bier tiltrækkes af de store mængder nektar som kartebolle indeholder i blomstringen.

HER kan du læse mere og evt. købe frø.

Jeg har sået den sidste år i foråret - igen - og plantede den ud i kolonihaven, for den skal indføres på Gl. Byvej som en fast del af den flora som jeg ønsker her.


Første år sætter den grønne blad-rosetter. Det er blevet til GIGA store planter. I mangel på plads blev de plantet lige neden for en stor bunke hønsemøg, så de er simpelthen blevet pumpet godt og grundigt med næring sommeren igennem. Mindre kunne nok gøre det, men sådan blev det altså! Nu er de gravet op og fragtet til Fyn.


Andet år fra frøsåning, kommer de blomstrende kogler med yndige lilla læbeblomster, som insekterne er så vilde med på grund af mængden af nektar hver en lille blomst på koglen indeholder.

I efteråret og vinteren kan man lade planten stå, og fjerne den i det tidlige forår. De afblomstrede, visne kogler er et smukt indslag i vinterhaven. Frøene kan fuglene få meget glæde af, og dem de ikke snupper, vil så sig selv i haven som andre 2 årige.





Jeg nåede lige at plante dem inden vinteren kom med frost, sne og kulde.

Det er første gang jeg har prøvet at flytte Kartebolle, så det bliver spændende at se til forår/sommer og sammenligne med de planter som stå hvor de blev plantet ud i foråret 2015.

Jeg kan nu tilføje at det gik som det skulle. I sommeren 2016 havde jeg store og frodige planter med smukke blomster sommeren over.
  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar