Sider

12.1.18

Løvemund i vaser.

Det er en af de skønneste snitblomster der findes, hvis du spørger mig.
Antirrhinum majus Potmac serien er helt uovertruffen med lange og kraftige stilke, og den bliver bare ved med at sætte stilke og blomstrer helt frem til vinteren.


I 2017 havde jeg forskellige farver i skærebedet. Jeg havde desværre ikke helt styr på hvor kraftigt voksende denne sort er, heller ikke forestille mig at vi fik en sommer med så meget blæst som det var tilfældet. Min opbinding var slet ikke god nok. På trods af dette høstede jeg mange smukke stilke.



Uden rigtig opbinding voksede nogle af blomsterspirene sig til noget der så meget mærkeligt ud - blomster der snor sig som et S, eller den fik et buk på 90 grader, og kunne ikke rigtigt bruges til noget.

Planterne skal have fuld sol for at udvikle sig optimalt. I skygge vil den strække sig efter lyset, blive skæv i sin groform og kan ikke bruges i buketter.



For at sige det som det er, så er det en af de sommerblomster jeg hader at så. Frøene er meget små og der ligger et større arbejde i at få den fra frø til blomstring. Jeg går dog gerne alle kvalerne igennem fordi jeg ikke vil undvære den i haven, og når den først har spiret, og sat de første par blade, er det værste overstået.

Antirrhinum majus Potomac Orange



Det kan ikke betale sig at så frøene for tidligt, da du få alt for ranglede og svage planter ud af det. Jeg starter fra midt i marts/april med ekstra lys. I den tidsskala starter blomstringen i starten af juli måned. I en varm sommer med optimale vejrforhold er det sikkert lidt tidligere. Løvemund hører dog til en af de sommerblomster der har en længere udviklingstid fra frø til blomstring.

Antirrhinum majus Potomac Soft Yellow



Som så mange andre sommerblomster skal den nippes når den når en højde på 20-25 cm, eller når første blomst lige kan anes. Det giver mange stilke og mere robuste planter.

Antirrhinum majus Potomac White



Løvemund bør høstes når ca. 1/3 af blomsterne er sprunget ud for længst holdbarhed i vaser. Buketter med Løvemund skal stå lyst, da de afskårne stilke vil vende og dreje sig efter lyset.

Antirrhinum majus Potomac Appelblossom



Dyrker du Potmac serien skal du tage højde for at den bliver stor i omfang og højde. Giv minimum 25 cm mellem hver plante, og BIND OP. Gerne af flere gange, eller med net spændt vandret ud over planterne.

Selvfølgelig er der et par nye Løvemund jeg skal prøve i 2018. Ind til videre holder jeg mig til Antirrhinum majus Potmac serien, for den er jeg blevet meget begejstret for i 2017.



 Hvis du selv har dyrket Løvemund ved du sikkert alt om hvordan den dyrkes, men forhåbentlig har du nydt billeder af sommerblomster på et tidspunkt af året hvor vi sukker efter friske blomster.
Kh. Susanne. 

6 kommentarer:

  1. Sikke nogle dejlige billeder, man får da virkelig lyst til at prøve :-)
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  2. Ja men de er da fine de løvemund, for mange år siden prøvede jeg kræfter med dem, det lykkedes sjovt nok, senere såede de sig selv og kom op i forskellige kulører. Jeg kan bedst lide den mørkerøde, det var så den, der holdt op med at komme efter nogle år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, man kan være heldig at de kommer igen, og så slipper man jo for at så frøene igen :)

      Slet
  3. Virkelig skønne fotos og løvemund er bare skøn. Syntes jeg har oplevet at de selvsår sig, eller måske er det blot nogle planter der overvintrer. Hvad er din erfaring der?

    SvarSlet
  4. Hej Jette. Jeg har været heldig at de har overlevet vinteren, men det er mange år siden. Det er specielt de lave sorter som har stået i læ enten i krukker eller i læ af træer, husmur eller lignende. Alt efter vind og vejr kan de også godt frøså sig selv, og man slipper for at frøså. Det tør jeg dog ikke løbe an på :)

    SvarSlet