Sider

27.2.18

Soil blockers. Det sidste nye inden for frøsåning.


Jeg har fået nyt legetøj. I januar bestilte jeg soil blocker fra Tyskland. Jeg har efterhånden læst så meget godt om emnet at jeg bare måtte prøve.

Jeg bestilte disse to. Den mindste indeholder 20 små celler. Den bruges til de allermindste frø. Alle dem der ikke er større end de birkesfrø du får på dine rundstykker.


Næste størrelse har 4 celler. Den bruges til alle de frø som du kan få fat i med pegefinger og tommelfinger - så at sige! Fidusen er at det er slut med at prikle og potte om. Planterne kan udvikle sig i ’blokkene’ og plantes direkte ud i bedene, når foråret sætter ind. Jeg er ikke nået så langt i eksperimentet endnu, men det giver mening og jeg tror på det!


Nu kommer vi så til den seriøse del af projektet. Fremstillingen af blokkene. Det er simpelthen noget værre svineri - hos mig altså. Jeg har prøvet mig frem med blandinger, og er nået til den blanding jeg syntes fungere bedst.
Blandingen består af 4 dele priklejord, 1 del perlite, 1 del vermiculite, og en masse vand. Her efter bliver man hensat til barndommen. Blandingen skal nemlig æltes og tilsættes vand og det gøres bedst med hænderne. (jeg bruger plast hansker)

Blokkeren mases ned i den våde jordmasse og og fylder blokkene, for til sidst at slippe dem løs i bakker, hvor der kan vandes nede fra. (det ligner lidt de mudder kager jeg fremstillede da jeg var barn) Mudder og jord over alt - nu er du advaret!



Tilbage til mini-blokken med de 20 små celler. Jordblandingen til de små celler fungerer bedst uden perlite, da perlite fylder for meget i de små rum, og gøre det vanskeligt for frøene at udvikle sine rødder. Jeg har brugt 3 dele priklejord og 1 vermikulite, og ind til videre har det fungeret.
Det kan være lidt svært at få ’mudderet’ til at blive i mini-bloggen. Jeg legede murer, og ‘spartlede’ de små firkantede huller til, og det fungerede for mig.



Nu til de helt små frø i mini-blokken. Jeg tager en tandstik, fugter spidsen, påføre et lillebitte frø, (Som valmuefrø, Løvemund, Digitalis og andre) som så placeres i hver enkelt celle. Det lyder sikkert omstændigt, men det er så meget nemmere end at prikle de tynde skrøbelige frøplanter over i større gro-medier. Der skal holdes øje, og vandes jævnligt, da de hurtigt tørre ud på grund af den lille overflade og dybde.

Man slipper dog ikke helt for at plante de mindste blokke om. Når du fornemmer at rodnettet har fyldt den lille blok ud, har du den næste størrelse. Lav hullet større, og klem mini blokken ned i hullet, og så er det bare at vente på forår, så dine planter kan komme ud under åben himmel.
Kan du se det for dig? Mindre arbejde, mindre spildplads, slut med at rengøre plastik potter og sidst men ikke mindst, mindre forbrug og spild af både jord og frø!!





Der findes også en masse gode film om fremstilling af soil blockers på You Tube.

Rigtig god fornøjelse og velkommen i soil-blocke klubben hvis du skulle blive fristet.

Kh. Susanne

8 kommentarer:

  1. Det lyder spændende, syntes jeg, da jeg startede med at læse, men da jeg læste om svineriet og alt det andet, stod jeg alligevel af, jeg gider ikke, godt du gider :)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi hi Lisbeth. For mit vedkommende er det helt sikkert begynder vanskeligheder.
      kh. Susanne

      Slet
  2. Hahaha, jeg kan levende forestille mig dig, for jeg havde det selv sådan lidt "hmmm, mere vand" da jeg for sjov afprøvede min soil blocker i weekenden. Jeg stoppede inden det blev ren mudderplaskning, for jeg kunne godt se, at den forestående frost ville bundfryse min såjord, når nu jeg ikke ville så endnu.
    Jeg tror på det og glæder mig virkelig til at komme igang, det ser jo supergodt ud med spirerne på dine billeder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi skal bare øve os Lisbeth :)
      Jeg trorselv jeg spare en masse tid med denne metode.
      kh

      Slet
  3. Selvom jeg sår en del, tror jeg nu alligevel, at jeg står over. Hvis jeg skal undgå at prikle, synes jeg umiddelbart, at det samme kan opnås ved at så i frøbakker. Men det, der fungerer for den ene, gør det ikke nødvendigvis for den anden, og omvendt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forestiller mig at det bliver nemmere for mig, da jeg skal så mange sommerblomster, og mange af frøene er SÅ små.
      Måske du bliver nysgerrig ... på et tidspunkt Marie ;)
      kh.

      Slet
  4. Spændende, at høre om det kan lade sig gøre. Jeg så faktisk Monty Don bruge dem i en engelsk haveudsendelse her for ikke så længe siden.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. De er meget populære mange steder i verden. Vi er lidt langsomme her i dk ;)

      Slet